نرخ تبدیل چیست؟
یکی از مهم ترین عوامل موفقیت در بازاریابی و کسب و کار های اینترنتی وجود نرخ تبدیل (Conversion Rate) مناسب است که در طراحی سایت حرفه ای نیز به آن توجه ویژه ای می شود. اما واقعا نرخ تبدیل چیست؟
همه چیز از وقتی شروع شد که آمار ها نشان داد بیش از 95 درصد بازدیدکنندگانی که برای بار اول از یک سایت دیدن می کنند دیگر برای بار دوم به آن سایت بر نمی گردند! این آمار ها در مورد خرید اینترنتی عجیب تر هم بود چرا که مشخص شد 99 درصد بازدیدکنندگان در اولین ورودشان به یک سایت از آن خرید نمی کنند. اینجا بود که برای موفقیت در بازاریابی اینترنتی و کسب درآمد بیشتر ، نرخ تبدیل مطرح شد و نقش مهمی پیدا کرد.
نرخ تبدیل چیست؟
وقتی صحبت از نرخ تبدیل می شود در واقع منظور زمانی است که بازدیدکننده ای که وارد سایت شما شده دست به انجام کاری می زند که شما از او خواسته اید. این اقدامی می توانید ثبت نام در خبرنامه ، ایجاد یک حساب کاربری ، یک خرید از سایت شما ، دانلود برنامه مخصوص موبایل و … باشد. هدف از انجام تمامی این کارها همانطور که در مطلب صفحه فرو چیست؟ هم گفتیم ، کسب اطلاعاتی از بازدیدکننده و درگیر کردن او با سایت است تا بتوانیم در آینده با او (که به احتمال زیاد ما را فراموش می کند) ارتباط برقرار کنیم.
توجه داشته باشید تعداد زیادی از افرادی که به سایت شما مراجعه می کنند مخصوصا آنهایی که از طریق موتورهای جستجو شما را پیدا کرده اند ، کسانی هستند که به خدمات و سرویس های شما نیاز دارند اما ممکن است به هر دلیلی در اولین بازدید از سایت شما ، آن را ترک کنند و هیچ وقت هم باز نگردند. زمانی که سایت شما از نرخ تبدیل مناسبی برخوردار باشد ، قادر خواهید بود روی این افراد بازاریابی موفقی انجام دهید چرا که آنها به کسب و کار شما نیاز دارند.
با دانستن اینکه نرخ تبدیل چیست ، به اهمیت این مؤلفه پی بردید و خوب است بدانید یکی از وظایف مدیران سایت ها بهبود نرخ تبدیل است. بهبود نرخ تبدیل همانطور که از نامش پیداست عملیاتی برای بیشتر شدن میزان تبدیل در سایت است.
بهبود نرخ تبدیل شما چه کارهایی می شود؟
- استفاده مؤثر از CTA ها (در ادامه توضیح داده خواهد شد)
- رویکردی ساخت یافته و سیستماتیک برای بهبود کارایی سایت
- آگاهی از عملکرد سایت از راه های مختلف خصوصا آنالیز ها و بازخورد کاربران
- پیاده سازی سایت بر اساس اهداف اصلی و مهم ترین نیاز ها
بهبود نرخ تبدیل شامل چه کارهایی نمی شود؟
- تمام کارهایی که بدون مطالعه اصولی و بر اساس افکار و نظرات شخصی باشند
- کارهایی که بر اساس نظرات گران ترین مشتری سایت باشند
- کارهایی که فقط بر مبنای هر چه بیشتر شدن اعضای سایت باشند بدون در نظر گرفتن کیفیت آنها
CTA چیست؟
CTA مخفف عبارت Call To Action به معنی درخواست به اقدام است. در واقع هر چیزی که توسط آن از بازدیدکننده بخواهید اقدامی را انجام دهد می تواند یک CTA باشد. مثل عکسی که بازدیدکننده را دعوت به دیدن یک محصول جدید می کند ، یا دکمه ای که از بازدیدکننده می خواهد در خبرنامه ثبت نام کند.
دیدگاهتان را بنویسید