4 اشتباه UX که تقریبا همه طراحان مرتکب می شوند
امروزه در طراحی سایت حرفه ای ، UX یا همان تجربه کاربری ، یکی از مهم ترین فاکتورها است که در طراحی بسیاری از سایت ها رعایت نمی شود. همانطور که قبل تر در مورد بهبود UX مطالبی را گفته بودم امروز 4 اشتباه UX را خواهم گفت که تقریبا همه طراحان مرتکب آنها می شوند.
به عنوان یک طراح حرفه ای ، از شما انتظار می رود که غیر ممکن را ممکن کنید. بارها و بارها از شما می خواهند یک فرآیند پیچیده باورنکردنی را تحویل بگیرید و آن را آسان ، ساده و زیبا تحویل دهید. وقتی موفق می شوید و این کار را به خوبی انجام می دهید، حس می کنید مهم ترین آدم جهان هستید.
اما وقتی نمی توانیم این انتظارات را برآورده کنیم ، بسیاری از ما احساس پوچی و بی ارزشی می کنیم. طراحان ذاتا کمال گرا هستند ، ما طراحان بدترین منتقد خود هستیم. ما اشتباهاتی که مرتکب می شویم را به نوعی مشکل شخصی تبدیل می کنیم، گویا با مرتکب شدن آنها همه چیز را نابود کرده ایم.
اما در صورتی که این لحظات تلخ را با آغوش باز بپذیریم ، خواهیم دید که تبدیل به فرصت های باورنکردنی برای رشد و یادگیری خواهند شد.
یک راز کوچک: بیشتر اشتباهاتی که مرتکب می شوید تقصیر شما نیستند. اما قسمت بد کار: به هر حال به خاطر آنها شما مجازات خواهید شد.
چیزی که نداریم ، دانش در مورد مردم است
طراحان حرفه ای ، یک پروژه را با هدف سریع تمام کردن آن شروع نمی کنند. در مورد اکثر ما طراحان موضوع دقیقا عکس است. ما نسبت به کوچک ترین جزئیات هم حساس هستیم ، جزئیات ریز و ناچیزی که اکثر مردم اصلا به آنها اهمیت نمی دهند. اکثر طراحان اهمیت توجه به جزئیات را درک می کنند.
در فرآیند طراحی سایت حرفه ای ، مشکل چیزی است که نمی دانیم. مشکل ندانستن موضوعاتی است که به ما یاد نداده اند و آن موضوعات تاثیر بزرگی بر کار ما خواهند داشت.
اگر شما به صورت رسمی یا غیر رسمی آموزش دیده باشید ، تشویق می شوید تا در مورد رشته یا مهارت خود به مطالعه بپردازید. از شما انتظار می رود اصول طراحی ، برقراری ارتباط ، موضوعات دینامیک بصری و رنگ و غیره را یاد بگیرید و درک کنید. اما یک چیز کم است.
چیزی که نداریم، دانش در مورد مردم است. در مدرسه و دانشگاه به طراحان یاد نمی دهند که مردم را نیز باید مطالعه کنند. ما رشته ی خود را می شناسیم و علم زیبایی شناختی را به خوبی درک می کنیم ، اما هیچگاه واقعا آموزش مناسبی در مورد مردم ندیده ایم.
عدم درک این موضوع ، باعث ایجاد شدن یک شکاف و خلا علمی می شود. این شکاف و خلا بر ما طراحان تاثیر می گذارد و ما را به سمت ارتکاب به اشتباهات UX (تجربه کاربری) معمول اما غیر منتظره سوق می دهد.
اشتباه UX شماره 1: تصور اینکه کاربران بیش از حد معمول متوجه می شوند
طراحان انسان هایی منطقی هستند. آنها زمان زیادی را صرف واسط های کاربری می کنند تا بتوانند به طور کامل متوجه روال کارها در یک وبسایت شوند. طراحان به خودشان می گویند: “همه همین مقدار وقت را صرف می کنند!”. اما اینطور نیست. این یک حس و تفکر مشترک بین شما طراحان است. شما زمان بسیار زیادی را در محیط یک وبسایت سپری می کنید ، پس فقط شمایید که متوجه روال کار آن وب سایت می شوید.
شما حرفه ای هستید. اما کاربران چطور؟ نه چندان. به همین دلیل است که تصوراتی مثل نمونه های زیر بسیار مخرب خواهند بود:
- کاربران می دانند که باید چه سوالاتی بپرسند.
- کنترل ها را بلدند.
- می دانند که آیکن ها، سمبل ها و لوگوهای ما چه معنایی دارند.
- تمام توجهشان را به ما جلب می کنند.
- دستورالعمل هایی که ما به آنها می دهیم را می خوانند یا دنبال می کنند.
- می دانند چگونه آن چه که می خواهند را بیابند.
متوجه مشکل شدید؟ این تصورات منطقی هستند. اکثر طراحان چنین تصوراتی دارند و مشکل هم همین جا ایجاد می شود. اما حقیقت این است که:
- برخی کاربران هیچ چیز نمی دانند.
- برخی برای اولین بار است که کنترل های ما را می بینند و از آنها استفاده می کنند.
- برخی توسط افکت های تصویری ما گیج و سردرگم می شوند.
- تعدادی از آنها افراد پر مشغله ای هستند که زمان و فرصت کمی دارند.
- خیلی ها اصلا دستورالعمل های ما را دنبال نمی کنند.
- در عین حال خیلی ها اصلا نمی دانند دنبال چه می گردند.
کار شما به عنوان یک طراح این است که آنها را هدایت کنید و کار را برای آنها آسان و ساده کنید. باید آنهایی را که می توانید راهنمایی کنید ، در طول انجام فرآیندتان همراهی کنید و به خط پایان برسانید. باید به همه آنها راه را نشان دهید.
اشتباه UX شماره 2: طراحی برای کاربر
طراحی برای کاربر! در طول سالیان این حرف را مثل میخ در سر ما کوبیده اند. به ما گفته شده که باید بر نیازهای کاربر تمرکز کنید و طراحی را باید حول خواسته و نیاز آنها انجام دهید.
این ایده خوبی نیست.
می پرسید چرا؟ چون این حرف خیلی مبهم و نامشخص است. کاربران همان مخاطب هدف یا مورد نظر نیستند. کاربرانی که با طراحی شما تعامل دارند ، همیشه همان کاربرانی که شما انتظار دارید نیستند.
برای مثال گوگل را در نظر بگیرید. آنها بیشتر تمرکز خود را بر کاربرانشان معطوف می کنند. اما گوگل چه افرادی را به عنوان “مخاطب” در نظر دارد؟ جستجو گران را. آنها میزان بسیار زیادی از زمان و بیلیون ها دلار پول خود را صرف موضوعاتی می کنند که به نفع جستجوگران هستند.
آیا جستجوگران تنها کاربرانی هستند که گوگل با آنها رو به رو است؟ مسلما نه. همانطور که مشخص است، گوگل با چندین نوع کاربر مواجه است:
- تبلیغ کنندگان: گوگل می داند که تبلیغ کنندگان هر آنچه را که گوگل در اختیارشان قرار دهد می پذیرند. آنها به تبلیغ کنندگان و صاحبان سایت ها می گویند که باید چه انتظاری از وبسایت داشته باشند. بر خلاف راهی که گوگل به شما می گوید ، اگر کارها را طبق روال و راه خود انجام دهید، مجازات خواهید شد.
- روبات ها: گوگل به صورت فعال ، ترافیک غیر معمول (روبات ها) سایتش را مسدود می کند. که این یعنی میلیون ها جستجو کننده غیر واقعی مسدود خواهند شد.
- کلاه برداران: گوگل وبسایت های حیله گر را مسدود می کند. می دانید که منظورمان همان وبسایت هایی است که دکمه های دانلود غیر واقعی دارند و با کلیک روی آنها برنامه های ناخواسته یا بدافزار روی کامپیورتر شما نصب می شوند.
- جستجوگران: افراد معمولی که به دنبال چیزی به صورت آنلاین در فضای اینترنت می گردند. این افراد منبع درآمد گوگل هستند. آنها روی تبلیغات کلیک می کنند ، از اپلیکیشن ها استفاده می کنند و نرم افزارهای مورد نظرشان را دانلود می کنند. آنها مخاطبان مورد نظر گوگل و هدف اصلی هستند.
گوگل در برخورد با کسانی که با اهدافش سازگار نیستند ، از مسیر تجربه کاربری خود خارج می شود
تجربه کاربری گوگل تقریبا به طور کامل بر روی کاربرانش تمرکز دارد. اما تجربه کاربری برای افراد (یا روبات های) خاصی که در لیست مخاطبان مورد نظر نیستند ممنوع است.
اگر شما یک تبلیغ کننده هستید که برای جستجوگران ایجاد اسپم می کنید ، از لیست مخاطبان حذف می شوید. اگر روباتی هستید که در نتایج جستجو خلل ایجاد می کنید ، مسدود می شوید. گوگل در مورد کسانی که با اهدافش در تضاد هستند از مسیر تجربه کاربری خارج می شود. درست است که هدف اصلی “طراحی برای کاربر” قرار بود توجه طراح بر مخاطبان مورد نظر باشد ، اما این نکته ای است که بسیاری از طراحان آن را از قلم می اندازند و این ما را به مشکل شماره 3 سوق می دهد.
اشتباه UX شماره 3: اصطکاک ناکافی
وقتی حرف از طراحی می شود ، “اصطکاک” به معنای مقاومت نسبت به هر نوع عنصر در فرآیند طراحی است که پیش گرفته اید.
طراحان بر این باور هستند ، مقاومت کاربر خوب نیست. اگر ما طراحی را به خوبی و به طور مناسب انجام ندهیم ، کاربران کاری که ما می خواهیم را انجام نمی دهند. این باید ما را کمی بترساند.
همه وبسایت ها به اصطکاک نیاز دارند.
اگر صدای یک موسیقی بیش از حد بلند باشد چه می کنید؟ صدا را کم می کنید. درست است؟ اصطکاک هم همینطور است. اصطکاک نوعی ولوم صدا است. برای تنظیم و هدایت کاربرانی که جذب می کنید باید پیچ ولوم را بپیچانید و حساسیت آن را کم یا زیاد کنید.
وبسیات های دیگر به این شکل از اصطکاک استفاده کرده اند:
- Craiglist: این سایت از اینکه شما یک تبلیغ یکسان را 50 بار پست مجدد کنید بیزار است. آنها یک استراتژی اصطکاک به نام Ghosting را پیش گرفته اند. این استراتژی تبلیغ تکراری شما را تبدیل به اسپم می کند و وقتی آن را تعداد دفعات زیادی پست مجدد می کنید ، تبلیغ شما عملا برای بقیه ی کاربران پنهان و نامرئی خواهد بود.
- گوگل: گوگل دوست دارد با احترام با آن برخورد شود. اگر از سایت سوء استفاده کنید ، تلاش کنید در نتایج جستجو یا محتواها خللی ایجاد کنید یا هرگونه رفتار غیر معمول و بدی از خود نشان دهید و به هشدارهای گوگل بی توجهی کنید شک نکنید که جریمه خواهید شد.
- Quora: یک سایت پرسش و پاسخ است. آنها یک سیاست ساده دارند. خوب باش، احترام می بینی. آنهایی که به این سیاست بی اعتنایی می کنند هشدار دریافت خواهند کرد ، مسدود می شوند یا حذف می شوند. سیستم آنها به گونه ای طراحی شده که تجربه کاربری را به حداکثر می رساند تا اطمینان حاصل کند که Quora سایت امنی برای همه است.
اصطکاک برای طراحان یک مشکل است. آنها یا نمی دانند چگونه پیچ ولوم را برای جذب کاربران مورد نظر تنظیم کنند یا نمی دانند اصلا پیچ تنظیمی وجود دارد. این بدان معنا است که آنها مستعد بروز رفتارهای ناخوشایند برای کاربران هستند.
اما اصطکاک مثل چه نمونه هایی است؟
- قرار دادن فرم های کپچا (اعتبار سنجی) در فرم تماس با سه یا چهار فیلد.
- افزایش غیر ضروری تعداد مراحل در هر فرآیند که باعث افزایش نارضایتی مشتری می شود.
- صفحات طولانی پر از متن و اطلاعات تصویری مشابه.
- استفاده از تعداد زیادی فیلد در فرم وقتی می توان از تعداد کم استفاده کرد. این باعث افزایش خستگی و عدم علاقه ی کاربر می شود.
- تصاویر عمومی، عکس ها و تصویر پردازی های نامربوط باعث کاهش معنا و درک می شوند. آنها مقاومت کاربرا را افزایش می دهند.
- درخواست اطلاعات شخصی یا بانکی کاربر در حالی که تمام تلاشتان را می کنید تا از ارائه عکس های خود ، معرفی خود یا هر گونه اطلاعاتی از خودتان خودداری کنید.
اصطکاک به اشکال و ابعاد مختلفی ظاهر می شود، اما چیزی است که بسیاری از طراحان برای سر و کله زدن با آن دچار مشکل هستند.
اشتباه UX شماره 4: فراهم کردن خواسته کارفرما
پرهیز و دوری از این اشتباه UX ، دل و جرأت زیادی می خواهد. اما همچنین به نکته مهمتری هم نیاز دارد: درک واضحی از هدف. چیزی که قرار است طراحی کنید، با چه هدفی است؟ هدف از توسعه وبسایت توسط شما چیست؟
یک پاسخ واضح و قطعی به سوالات مطرح شده این است: وظیفه است.
و دلیل اینکه وظیفه است چیست؟ دلیلش رئیس شما ، کمیته ، یک مشتری یا یک شخص مسئول است که می تواند بگوید شما خلاف هدف رفتار کردید. بدتر از همه این است که خودتان می دانید قرار است چه اتفاقی بیفتد.
تجربه به شما می گوید که این کار پایان خوبی ندارد. اگر چیزی را که می خواهند به آنها بدهید ، باز هم اوضاع آنطور که باید و شاید خوب پیش نخواهد رفت. حتی ممکن است شکست بدی بخورید. پس بهتر است پیش رئیس بروید و نظر او را جویا شوید. چرا که حقوق شما را او می دهد. ” فقط کاری را انجام می دهم که به من گفته اند”.
بسیار مهم است که صریح و رک صحبت کنید
بسیار مهم است که به خاطر رئیس خود مبارزه کنید ، حتی وقتی رئیس خودش حاضر نیست برای خودش بجنگد. اگر آنها چیزی را از شما خواستند که به خودشان آسیب می رساند ، صریح صحبت کنید. خبرهای بد را راحت بگویید. کاری کنید اشتباهی که در حال مرتکب شدن به آن هستند را درک کنند.
عادت رک و صریح صحبت نکردن به این معنا است که رزومه شما با کارهای سطح متوسط پر خواهد شد.
اکثر طراحان این کار را نمی کنند. آنها از این می ترسند که کار خود را از دست بدهند یا به آینده شغلی خود صدمه بزنند. که اگر چیزی نگویید این اتفاقات قطعا خواهند افتاد. از کجا می دانم؟ تجربه. آن اشتباهات به احتمال زیاد به رزومه شما پایان خواهند داد. عادت رک و صریح صحبت نکردن به این معنا است که رزومه شما با کارهای سطح متوسط و نه چندان خوب پر خواهد شد. کارمندان درجه یک ، آنهایی که دوست دارید با آنها کار کنید چه می شوند؟ آنها متوجه سطح رزومه شما خواهند شد. وقتی به اندازه زیاد این اشتباهات را مرتکب شوید ، پنهان کردنش مشکل خواهد شد.
اگر در مورد این مشکلات کاری از دستتان بر نیاید چه؟
اگر عضو تیمی باشید که برنامه ریزی و تصمیمات طراحی از قبل برای شما اتخاذ شده اند چه؟ موضوع را با اعضای دیگر تیمتان مطرح کنید. برای ادعای خود مدرک محکمه پسند و محکم (مثل تحقیق، گزارشات، اطلاعات و غیره) فراهم کنید. سپس موضوع را با تصمیم گیران مطرح کنید. شاید به نظر غیر ممکن برسد ، اما قطعا امکان پذیر است. فقط آرام و پیوسته پیش بروید.
شما یک حرفه ای هستید و ابزارهای لازم برای یافتن اشتباه UX که دیگران متوجه آنها نمی شوند را در اختیار دارید. می توانید طراحی های پیچیده را آسان، ساده و زیبا تحویل دهید.
منبع: webdesignerdepot.com
دیدگاهتان را بنویسید