10 مورد از بهترین روش های بهینه سازی صفحه فرود موبایل
اهمیت موبایل ها در طراحی سایت حرفه ای هر ساله افزایش می یابد. اعلام اخیر گوگل نیز مبنی بر اینکه در ایندکس شدن سایت ها اولویت با نسخه موبایلی آنهاست ، بر این ادعا صحه می گذارد. در این مطلب روش های بهینه سازی صفحه فرود موبایل را با هم مرور می کنیم.
(در صورتی که نمی دانید صفحه فرود چیست ، پیشنهاد می کنم ابتدا این مطلب را مطالعه کنید)
این اعلام همچنین به تقویت این نظریه که سئوی موبایل مستحق صرف زمان بیشتر برای بازاریابی و تلاش های استراتژیک است، کمک می کنند.
تفاوت های بین صفحه فرود موبایل و کامپیوتر بسیار مهم هستند و باید مورد توجه واقع شوند. کاربران در دستگاه های مختلف رفتارهای مختلف دارند و آن رفتار باید در هنگام بهینه سازی سایت در نظر گرفته شود.
از آنجایی که کاربرد دستگاه های موبایل برای جستجو روز به روز در حال افزایش است ، هوشمندانه است که بازاریابان اطمینان حاصل کنند سایت شرکت دارای نمونه های مختلفی از صفحه فرود موبایل می باشد.
طراحی سایت مناسب و بهینه شده برای موبایل به تنهایی کافی نیست.
در هنگام بهینه سازی صفحه فرود موبایل نکات زیادی هستند که باید در نظر گرفته شوند ، اما نکات کمی هستند که طی چند سال اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته اند و اهمیت آنها روز به روز در حال افزایش است.
1 – سریع به اصل مطلب اشاره کنید
برای جلب توجه یک کاربر زمان بسیار اندکی در اختیار دارید. پس قرار دادن پیغام هایی که دوست دارید کاربران هر چه سریع تر متوجه آنها شوند بسیار حائز اهمیت است.
این نکته در مورد موبایل ها حتی مهم تر هم هست ، چون در موبایل ها فضا به خاطر صفحه نمایش کوچک آنها ، اندک است. اگر یک کاربر از چیزی که در صفحه ی اول سایت می بیند خوشش نیاید ، سریعا از سایت خارج می شود. حتما مهم ترین اطلاعات سایت را بر اساس اولویت ، جای گذاری کنید تا بازدید کنندگان سریع بتوانند آنها را پیدا کنند.
2 – محل قرارگیری محتوا و طول آن
دوباره به این نکته رسیدیم که سایز صفحه نمایش بسیار مهم است. در دستگاه های موبایل میزان فضا و زمان برای جلب توجه یک کاربر یا هدایت آنها به سمت مطالبی که دوست دارید ببینند در مقایسه با رایانه ، بسیار کم است.
اگر یک دکمه دعوت به عمل (CTA) خاص و قابل توجهی وجود دارد که سعی دارید کاربر روی آن کلیک کند ، پس مهم است آن را در محلی قرار دهید که بدون نیاز به اسکرول کردن در گوشی دیده شود.
همچنین به خاطر محدودیت های سایز ، فکر کردن راجع به میزان محتوایی که لازم است نمایش داده شود نیز ضروری است. پر کردن صفحه فرود موبایل با پاراگراف های طولانی می تواند به میزان چشمگیری نرخ کلیک سایت را کاهش دهد.
محتوا باید به روش واضحی سازماندهی شود که کاربر بتواند به آسانی آن را درک کند و همچنین باید برای رسیدن به اصل موضوع هدایت شوند. به جای استفاده از پاراگراف های طولانی که برای سایز کوچک صفحات موبایل مناسب نیستند ، استفاده از موارد گرافیکی نیز می تواند به هدایت کاربران به سمت موضوع مورد نظر شما کمک کند.
3 – سیستم ناوبری (Navigation) آسان
سیستم ناوبری باید بسیار ساده و راحت باشد. اگر یک کاربر نتواند به آسانی از یک قسمت سایت به قسمت دیگر برود ، احتمال زیادی وجود دارد که از سایت خارج شود.
لینک صفحه ی اول و دیگر بخش مهم نیز باید به آسانی قابل مشاهده و در دسترس باشند. به یاد داشته باشید که در صفحات فرود باید تعداد آپشن های ناوبری که کاربر با آنها سر و کار دارد را محدود کنید تا بتوانید هر چه راحت تر آنها را به عملی که دوست دارید انجام دهند سوق دهید.
4 – طراحی قابل انطباق با انواع دستگاه های مختلف
صدها نوع دستگاه موبایل وجود دارند.(اپل، اندروید، ویندوز و…) همه ی آنها دارای محدودیت های صفحه نمایش و مشخصه های مختلفی می باشند.
ایجاد یک صفحه فرود موبایل که برای تمام آن محدودیت ها و مشخصه ها مناسب باشد می تواند چالش برانگیز باشد. این یکی از دلایل مهم طراحی سایت به صورت ریسپانسیو است تا بتواند در تمامی دستگاه ها به درستی نمایش داده شود.
5 – کاربران را مجبور به زوم کردن نکنید
به زبان ساده ، یک کاربر نباید برای دیدن محتوای وبسایت مجبور به زوم کردن باشد. اثبات شده است که کاربران گاهی ترجیح می دهند روی مطالب زوم نکنند یا برای دیدن ادامه ی محتوایی که مورد نظر آنها است ترجیح می دهند اسکرول نکنند.
کار را برای کاربر راحت کنید – مهم ترین اطلاعات را با سایز مناسب در بالای صفحه قرار دهید تا کاربرانی که از موبایل استفاده می کنند به آسانی بتوانند به مطلب مورد نظرشان دست پیدا کنند.
6 – زیبایی طراحی
یک ظاهر و حس زیبا می تواند تفاوت زیادی ایجاد کند. در انتخاب فونت ، رنگ طرح ها و غیره با ظرافت عمل کنید.
این موضوع در موبایل ها دارای اهمیت بسیار بیشتری است چون دامنه ی دید در گوشی های موبایل محدود تر است. در کنار قرار دادن مطلب و محتوای مهم برای جلب توجه کاربر به منظور انجام عمل مورد نظر شما، با طراحی های زیبا نیز باید خوانندگان خود را مجذوب کنید.
7 – سرعت بارگذاری صفحه
اگر به زمان و سرعت بارگذاری صفحه در سایت توجه کافی نمی کنید ، پس باید بدانید که حتما و سریعا تعداد زیادی از کاربران خود را از دست خواهید داد.
یک صفحه که سرعت بارگذاری آهسته ای دارد تنها باعث می شود کاربران صبرشان لبریز شده و از سایت خارج شوند. هیچکس دوست ندارد بنشیند و منتظر بارگذاری مطلبش باشد. یکی از آیتم های مرسومی که بر سرعت بارگذاری تاثیر می گذارد و کاربران نسبت به آن بسیار حساس هستند تصاویر می باشند.
تصاویر باید به طور مناسبی سایز بندی شوند تا به خوبی در صفحه ی گوشی جای گیرند و همچنین باید فشرده سازی شوند تا حجمشان نیز کاهش یابد. در این زمینه پیشنهاد می کنم مطلب بهینه سازی تصاویر برای سئو را مطالعه کنید.
8 – هدف گذاری جغرافیایی
به لطف GPS موجود در گوشی های هوشمند ، موقعیت مکانی یک کاربر را می توان به آسانی در شعاع 5 تا 20 مایلی یافت. با استفاده از یک آدرس آی پی ، جزئیات موقعیت مکانی ، کشور ، منطقه زمانی ، کد پستی یا منطقه ی متروی یک کاربر را می توان به دست آورد.
این موضوع به خصوص برای مغازه ها و کسب و کارهایی که دارای یک دفتر کاری فیزیکی می باشند می تواند یک مزیت باشد، چون می تواند بر اساس موقعیت مکانی کاربر صفحات فرود خاص برای وی طراحی کرد و آنها را شخصی سازی کرد.
9 – CTA های مؤثر
هدف صفحه فرود موبایل باید واضح و مشخص باشد. همچنین باید متقاعد کننده باشد و کاربر را متقاعد کند تا دست به کار شود. حتما اطمینان حاصل کنید که عمل مورد نظر شما برای کاربر قابل مشاهده و جذاب باشد. این کار را با طراحی های گرافیکی زیبا انجام دهید و فراموش نکنید که آپشن های در دسترس کاربر را محدود کنید.
برای مثال ، اگر یک کاربر روی دکمه ای کلیک کند و وارد پروفایل های اجتماعی ، صفحه ی اشتراک گذاریی قسمت پر کردن یک فرم شود و آن دکمه باعث شود یک پنجره با کلی آپشن باز شود ، احتمال اینکه کاربر وقت صرف کند تا کار با آپشن ها را متوجه شود و عمل مورد نظر شما را انجام دهد به میزان زیادی کاهش می یابد.
10 – همیشه در حال آزمایش باشید
تست های A/B به وفور استفاده می شوند و به خاطر محدودیت های بیشتر در سایز موبایل ، این تست ها می توانند مفید تر از همیشه باشند.
تنها روش برای فهمیدن اینکه آیا نکات گفته شده در بالا موثر هستند یا نه این است که آنها را آزمایش کنیم. سعی کنید هر دفعه یک مشخصه را تغییر دهید تا ببینید روش های بیان شده واقعا عملی هستند یا نه.
برای مثال ، طراحی های گرافیکی را تست کنید یا یک CTA را تغییر مکان دهید و نتایج را بررسی کنید تا ببینید آیا تفاوتی ایجاد می شود یا نه. می توانید از این نتایج برای کمک به بهبود ویژگی های موجود در صفحات فرود استفاده کنید.
نتیجه
وقتی راجع به موبایل صحبت می کنیم ، یعنی فضای کمی در اختیار داریم و چیزی که حتی کمتر از فضا در اختیار داریم زمان برای برخی سناریو ها است تا با استفاده از آنها بتوانیم توجه کاربر را جلب کنیم و وی را به انجام عمل مورد نظرمان سوق دهیم.
مجزا کردن تجربه های کاربری در موبایل و رایانه و درک اینکه کاربران در این دو چه رفتارهای متفاوتی از خود بروز می دهند، برای بهینه سازی تجربه ی کاربری بسیار حیاتی است.
منبع: searchenginejournal.com
دیدگاهتان را بنویسید