8 نکته ساده برای تولید محتوای با کیفیت
از نظر گوگل یکی از اصلی ترین ستون ها برای بهینه سازی سایت ، محتوای آن است. به طوری که گوگل ، محتوا را پادشاه وبسایت می نامد. اما نه هر محتوایی! محتوا باید فاکتورهایی داشته باشد که از نظر گوگل با کیفیت باشد. آیا شما راه های تولید محتوای با کیفیت را می دانید؟
ما هر روز با انبوهی از محتوا طرف هستیم.
فقط به فیسبوک فکر کنید. توجه به همه ی محتوای موجود در صفحه اصلی ، آن هم هر روز تقریبا غیر ممکن است، به خصوص اگر صدها یا هزاران دوست در این شبکه ی اجتماعی داشته باشید.
در نتیجه ، با وجود این حجم انبوه ، باید بیش از پیش به “تولید محتوای با کیفیت” رغبت داشته باشیم تا بتوانیم خود را از این سیل محتوا مجزا و خاص کنیم.
به مرور زمان، “محتوای با کیفیت” تکامل یافته و معانی مختلفی به خود گرفته است.
نظر متخصصان در مورد محتوای با کیفیت این است که دارای بیش از 1000 کلمه باشد و این چیزی است که مورد علاقه گوگل نیز هست.
اما آیا قرار دادن 1000 کلمه برای یک موضوع ، واقعا نشانه تولید محتوای با کیفیت است؟
البته که نه.
تولید محتوای با کیفیت یعنی چه؟
اگر از حرفه ای های سئو و بازاریابی اینترنتی این سوال را بپرسید ، جواب های مختلف و گاهی متضاد خواهید شنید. یا بدتر ، یک جمله ی قصار که قبلا در جای دیگری شنیده اید را به شما تحویل می دهند (بررسی طول محتوا برای مشخص کردن کیفیت آن).
اما محتوای با کیفیت معمولا به محتوایی گفته می شود که به اهداف بازاریابی مشخص شده برای آن برسد. برای شما ممکن است اهداف به شرح زیر باشند:
- افزایش آگاهی نسبت به برند.
- رتبه بندی خوب در موتورهای جستجو.
- بهبود نرخ کلیک برای ورود به سایت.
- ایجاد جاذبه.
- به دست آوردن اشتراک گذاری در فضای مجازی.
برای شما ، به قطعه محتوایی که به یکی (یا همه ی) این اهداف بازاریابی برسد، محتوای با کیفیت گفته می شود.
پس چگونه تولید محتوای با کیفیت انجام داد؟
به این صورت.
1- در مورد محتوای خوب تحقیق کنید و همیشه ایده های محتوایی جایگزین داشته باشید
ایده های محتوایی شما مشخص می کنند که محتوای شما عالی خواهند بود یا از یاد ها فراموش خواهند شد.
وقتی یک ایده ی محتوایی مناسب و درست در سر می پرورانید، مخاطبان شما به صورت خودکار آن را دریافت کرده و ناخودآگاه در گسترش و توسعه ی بیشتر آن به شما کمک می کنند.
برای به دست آوردن ایده های محتوایی مناسب ، می توانید به سایت های رقبیان خود سر بزنید تا ببینید چه نوع محتوایی بهترین عملکرد را برای آنها داشته است.
اگر شما هم مثل من باشید و فکر می کنید که این کار خیلی پر زحمت و زمان بر است ، پس ابزاری مثل BuzzSumo می تواند به شما کمک کند بفهمید چه محتوایی در سایت های منتخب شما مرسوم و محبوب می باشند.
هر مسیری را انتخاب کنید ، در طول آن به ایده های زیادی بر خواهید خورد که می توانید آنها را برای دفعات بعدی نگه دارید.
وقتی در مورد محتوا تحقیق می کنید ، ضرورتا لازم نیست از یک ایده ی مشابه استفاده کنید یا مستقیما یک عنوان مشابه را به کار ببرید (بعدا در این مورد بیشتر صحبت خواهیم کرد).
2- در مورد موضوعی که انتخاب کرده اید تحقیق کنید
مهم نیست محتوایی که ایجاد می کنید تصویری ، صوتی یا نوشتاری باشد – در هر حال تحقیق ضروری است.
حتی اگر قصد دارید منحصرا بر اساس تجارب شخصی خود چیزی بنویسید ، باز هم باید در مورد موضوع تحقیق کنید.
من نویسندگانی را می شناسم که بعد از تحقیق در مورد موضوعات مشابه موضوع خود ، در نهایت پست هایی دقیقا شبیه به پست های موجود در صفحه ی اول گوگل نوشته اند، آنها هم برای خود ، نقشه ها و انتخاب های منحصر به فردی را داشته اند.
مثل آنها نباشید!!!
تحقیق کنید تا بفهمید بر اساس محتوای موجود در سطح اینترنت ، چه چیزی را می توانید بهبود ببخشید یا پیشرفت دهید.
اگر ایده های شما نسبت به آنچه در تحقیقات خود کشف می کنید متفاوت هستند ، از به کار بردن یافته های خود در کنار ایده هایتان هراس نداشته باشید. در غیر این صورت ، نهایتا محتوای شما هم مثل بقیه ی محتواهای موجود خواهد شد.
دوست دارید برای محتوای خود اعتبار بیشتری ایجاد کنید؟ مطالعات یا داده های موجود را در محتوای خود بگنجانید.
یک راه آسان برای انجام این کار استفاده از ابزار Google Alerts است:
3- دیدگاه منحصر به فرد خود را انتخاب کنید
ایجاد محتوایی شبیه محتوای دیگران گاهی اجتناب ناپذیر است.
اما این “گاهی” بدان معنی است که شما می توانید با برنامه ریزی و پیشبینی حساب شده و دقیق، تفاوت هایی در محتوای خود به وجود آورید.
به عنوان مثال عنوان همین مقاله را در نظر بگیرید.
می توانید فقط با تغییر عنوان به چیزی متفاوت مانند موارد زیر ، محتوای خود را مجزا و متفاوت کنید:
- چگونه محتوای با کیفیت ایجاد نکنیم؟
- یک راهنمای داده محور برای تولید محتوای با کیفیت
- چرا نباید محتوای با کیفیت تولید کنید؟
- چرا تولید محتوای با کیفیت فایده ندارد؟
اینها مثال هایی هستند که نشان می دهند چه چیزی امکان پذیر است و می توانید همین کار را با موضوعات دیگر هم انجام دهید.
4- داده ها یا تجارب خودتان را به کار ببرید
آیا داده یا تجربه ای مرتبط با موضوع خود در اختیار دارید؟
اگر هر تجربه و یا داده ای در اختیار دارید که یک نظر یا حرف عمومی را رد یا تایید می کند، می توانید (و باید) از آنها استفاده کنید.
برای مثال:
- “سقوط از یک “آسمان خراش”: چرا استراتژی های معروف سئو برای شما فایده ندارند؟” از وبلاگ Ahrefs
- “ROI پست افتخاری: داده های به کار رفته در 273 پست افتخاری بیان می کنند که ROI خوب نیست“ از BloggerJet
تجربه ی شما لازم نیست یک مورد خاص و جداگانه باشد.
از مثال های بالا، می توان چنین برداشت کرد که مجموعه ای از تجارب (تجارب خود شما یا دیگران) می توانند الگویی را تشکیل دهند که یک نظر عمومی را رد کرده یا تایید کنند.
5- ایجاد محتوا در یک زیر موضوع
از نظر تکنیکی ، اکثر موضوعاتی که در مورد آنها مطلب می نویسیم در واقع زیر موضوع هستند، اما در یک زمینه ی متفاوت.
در مورد زیر موضوعاتی در رشته و زمینه ی فعالیت خود فکر کنید که اخیرا در مورد آنها صحبت نشده و تحقیق کنید تا ببینید آیا برای مخاطب شما مناسب هستند یا نه. سپس در مورد آن محتوا ایجاد کنید.
6- از اشکال مختلف محتوا استفاده کنید
می توانید محتوای خود را با شکل های دیگر مانند موارد زیر تکمیل کنید:
- تصاویر.
- اسکرین شات ها.
- خاطرات.
- اینفوگرافیک ها.
- چارت ها.
- ویدئوها.
محتوای تصویری به طور کلی می تواند متن هم داشته باشد ، در حالی که ویدئوها می توانند دارای چارت ، تصاویر ، اسکرین شات و متن باشند.
نکته این است که از ابزار چند رسانه ای برای بهبود محتوای خود استفاده کنید. برای به کار بردن اشکال مختلف محتوا در محتوای خود خساست به خرج ندهید.
7- نسخه ی نهایی را بازبینی کنید
یک مشکل بزرگ در ایجاد محتوای با کیفیت، کمبود زمان است.
وقتی برای انتشار محتوا در یک زمان مشخص شده در تقویم کاری خود تحت فشار هستید، گاهی ممکن است فرآیند تولید محتوای با کیفیت تحت تأثیر قرار بگیرد و از کیفیت محتوا کاسته شود. به همین دلیل همیشه باید محتوا را جلوتر از بازه ی زمانی خود ایجاد کنید تا زمان کافی برای بازبینی و برطرف کردن مشکلات آن در اختیار داشته باشید.
اگر محتوای شما از نوع نوشتاری است و همین الان آن را نوشته اید و دکمه انتشار را زده اید ، چیزی که منتشر کرده اید یک پیش نویس اولیه و بدون کیفیت لازم است و اکثر نویسندگان موافقند که پیش نویس های اولیه اصلا مناسب نیستند.
اجازه دهید یک یا دو روز از نوشتن مقاله بگذرد، سپس به سراغش بروید. حالا می توانید به آسانی قسمت های قابل بهبود یا قسمت هایی که باید حذف شوند تا محتوا گویا تر باشد (چون مثلا زیاد در مورد آن قسمت ها صحبت نشده است)را مشخص کنید.
من شخصا زیاد طرفدار ویدئو یا صوت نیستم، اما می دانم که آنها هم برای مناسب تر شدن نیاز به ویرایش و تغییرات دارند.
چگونگی بازبینی محتوا در فرمت های مختلف آن ، متفاوت است. اما به هر حال این کار را انجام دهید تا مطمئن شوید محتوایی که منتشر می کنید بهترین نوع ممکن است.
8- عملکرد محتوای خود را ارزیابی کنید
بعد از ایجاد و انتشار آنچه “فکر می کنید” یک محتوای با کیفیت است ، تا زمانی که به آمار و ارقام پس از انتشار نگاه نکنید، نمی توانید با اطمینان بگویید که واقعا اینطور است یا نه.
اهداف شما برای ایجاد محتوا چه هستند؟ در راه رسیدن به این اهداف ، محتوا چه کمکی می تواند بکند؟
برای مثال ، اهداف بازاریابی مرسوم برای محتوا را نیز می توانید در اهداف خود بگنجانید، اما اهداف فقط محدود به موارد زیر نیستند:
- رتبه بندی در گوگل.
- افزایش تعامل بازدیدکننده.
- افزایش آگاهی نسبت به برند شما.
- افزایش نرخ تبدیل کاربر به مشتری.
فرض کنید ، سعی دارید تعامل مشتری را افزایش دهید. در این صورت به معیارهایی همچون میزان زمان سپری شده در صفحه و اشتراک گذاری ها در رسانه های اجتماعی توجه می کنید و برای محتوای نوشتاری احتمالا از یک نرم افزار “مشاهده نقشه گرمایی” برای بررسی اینکه مردم چگونه محتوای شما را مطالعه می کنند یا آیا اصلا تا آخر محتوا را می خوانند یا نه استفاده می کنید. موضوع کمی پیچیده تر از این ها است، اما به هر حال روش کار دستتان آمده است.
نتیجه گیری
در دنیایی که سرشار از محتوا است ، برای متفاوت بودن باید تولید محتوای با کیفیت انجام داد. این بخش مهمی از فرآیند سئو است.
مسلما ، به خاطر رواج محتوای بی کیفیت و ضعیف ، برخی زمینه ها و رشته ها نسبت به بقیه، نیاز بیشتری به محتوای با کیفیت دارند ، اما هنوز هم فرصت ایجاد محتوای استثنایی و خاص در رشته و زمینه خود را دارید.
منبع: searchenginejournal.com
دیدگاهتان را بنویسید