تکنیک های کاربردی در طراحی اپلیکیشن فروشگاهی
در چند سال اخیر ، کاربران بیشتری به استفاده از موبایل روی آورده اند ، و این شامل صرف زمان برای خرید نیز می شود. به عنوان یک طراح خوب باید به حیطه هایی مثل طراحی اپلیکیشن فروشگاهی بپردازید که کابران شما به آن علاقه دارند و سود زیادی را نصیب شما می کنند.
طراحی اپلیکیشن فروشگاهی بسیار جالب است چون همه چیز به نرخ تبدیل ختم می شود. یک تصمیم طراحی اشتباه ، می تواند به معنی از دست رفتن سرمایه ی زیاد برای مشتری شما باشد. اگرچه برخی از قراردادهای طراحی خوب و UX (تجربه کاربری) برای اپلیکیشن های فروشگاهی کاربرد دارند، اما برخی تصمیمات طراحی که برای بهینه سازی UX اتخاذ می کنید ممکن است شما را شگفت زده کنند. در نهایت، چیزی که مهم است این است که کدام ترفند جواب می دهد و کدام نه.
درج اطلاعات کامل محصول و نظرات
وقتی صفحات محصول شخصی خود را در اپلیکیشن فروشگاهی طراحی می کنید ، حتما هر اطلاعاتی که خریداران شما ممکن است برای خرید لازم داشته باشند را در اختیارشان قرار دهید. درست است که قابلیت جستجوی موبایل قوی است ، اما مشتریان باز هم دوست دارند اطلاعات را یکجا به دست آورند و آگاه باشند. وقتی صفحات محصول شخصی خود را طراحی می کنید باید بیشتر صفحه ی کوچک خود را شخصی سازی کنید ، بنابراین فضا را هدر ندهید. آمازون نمونه ی هوشمندانه ای از استفاده مفید از فضای محدود صفحه است: آنها به سادگی تصمیم گرفتند صفحات با عمق طولانی در اپلیکیشن طراحی کنند تا به کاربران اجازه دهند به پایین صفحات بروند و اطلاعات مفید و غنی در مورد هر محصول را ببینند.
به صفحه این محصول در وب سایت آمازون نگاه کنید:
این صفحه ی بزرگ شامل جزئیات کامل محصول به شرح زیر است:
- تصاویر با کیفیت و دقیق از زوایای مختلف محصول
- اطلاعات سایز و رنگ
- رنج قیمت
- اطلاعات ایجاد کننده ی انگیزه(مانند تحویل رایگان)
- دکمه های دعوت به عمل (CTA) بزرگ و جلب کننده
- یک توضیح کامل
- یک لیست از جزئیات دقیق
- توصیه ی آیتم های مربوط به محصول
- سوالات و بررسی مشتریان
به دست آوردن تمام این اطلاعات داخل یک اپلیکیشن فروشگاهی واقعا یک تجربه عالی برای مشتری است!
نظرات مشتریان ، مفید هستند چون آنها بینش و آگاهی خوبی برای مشتریان بالقوه ای هستند که می خواهند نظر افراد دیگر را که این محصول را خریده اند بدانند.
اگر بزرگ ترین خرده فروش آنلاین دنیا صفحات محصول خود را اینگونه طراحی کرده است، پس حتما دلیل خوبی داشته و برای بهبود نرخ تبدیل به مشتری این کار را کرده است. آمازون یک نمونه عالی از چگونگی طراحی موفق صفحه ی محصولات در موبایل می باشد.
با ارائه روش های مختلف ، مشکل درخواست ثبت نام را برطرف کنید
یک مانع بزرگ برای تبدیل به مشتری ، درخواست ثبت نام از مشتریان است. در این حالت ریسک بزرگی وجود دارد که آنها بلافاصله پس از مشاهده درخواست ثبت نام ، سایت را ترک کنند. این وضعیت در دسکتاپ هم صدق می کند. به هر حال در موبایل ، اپلیکیشن فروشگاهی شما صفحه ی بسیار کوچک تری برای نمایش اطلاعات دارد ، که این باعث می شود درخواست ثبت نام بیش از پیش خطرناک شود. به همین دلیل ، اگر حتما باید از مشتری بخواهید ثبت نام کند ، پس باید در عوض این زحمت زیاد ، پیشنهاد بسیار با ارزشی به آنها بدهید. در تحقیقاتی که توسط گروه نیلسن/نورمن انجام شد آنها نام این مشکل را “دیوار ورود” گذاشتند که در آن مشتریان باید قبل از اینکه اطلاعات بیشتری به دست آورند در اپلیکیشن ثبت نام کنند و این باعث زده شدن آنها از اپلیکیشن می شود.
در عوض شما سه انتخاب دارید:
- از اصل تقابل برای ارائه یک پیشنهاد با ارزش به مشتری به منظور ثبت نام او استفاده کنید.
- از قابلیت ورود با استفاده از اکانت های شبکه های اجتماعی استفاده کنید.
- به کاربران اجازه دهید از ویژگی “مهمان” استفاده کنند که مجبور نباشند قبل از استفاده از اپلیکیشن حتما در آن ثبت نام کنند.
وقتی برندی که برای آن ، اپلیکیشن طراحی می کنید زیاد معتبر نیست ، پس سود شما برای به دست آوردن کاربرانی که ثبت نام کنند حتی بیشتر از حد طبیعی خواهد بود.
خرده فروش پوشاک مردانه ی Frank+Oak شما را مجبور به ثبت نام نمی کند. در واقع ، می توانید به راحتی و سریع خرید کنید. البته ، وقتی چیزی در سبد خرید خود دارید و می خواهید هزینه آن را پرداخت کنید ، آن موقع شما را مجبور به ثبت نام می کند ، اما به شما اجازه می دهد با همان اطلاعات اکانت های شبکه های اجتماعیتان وارد شوید که این باعث کاهش نرخ از دست رفتن مشتری می شود چرا که خریداران شما لازم نیست به نام کاربری و رمز عبور جدید فکر کنند و آن را به خاطر بسپارند.
به خریداران اجازه دهید روی سبد خریدشان کنترل کامل داشته باشند
UX خوب در طراحی اپلیکیشن فروشگاهی یعنی اینکه به کاربران خود کنترل کامل بدهید. با توجه به توصیه های طراحی اپلیکیشن فروشگاهی گوگل ، بهترین تمرین و کار این است که قدرت ویرایش سبد خرید را در هر سطح و مرحله از جریان خرید به مشتری بدهید.
اگر خریداران شما مجبور شوند در جریان خرید چند قدم به عقب باز گردند (مثلا به صفحه ی حساب کاربری یا صفحه ای دیگر) این باعث خستگی کاربر شده و این با چیزی که باید یک فرآیند ساده و روان باشد تضاد دارد. این خستگی و تضاد می تواند در نهایت باعث ترک اپلیکیشن و در نتیجه باعث کاهش نرخ تبدیل به مشتری و فروش شود.
در اپلیکیشن Walmart ، خریداران می توانند مستقیما تعداد آیتم های خریداری شده را بلافاصله در همان صفحه و بدون برگشتن به صفحات قبلی در جریان خرید ویرایش کنند. در نتیجه ، خریداران در مورد اینکه چه تعداد آیتم می خواهند بخرند آزادی عمل و کنترل کامل دارند و می توانند مقدار و تعداد را مطابق میل خود تا لحظه ی آخر و قبل از کلیک روی کلید پرداخت تغییر دهند.
وقتی مسیر خرید را طراحی می کنید ، حتما اطمینان حاصل کنید که خریداران شما همیشه بتوانند میزان و تعداد آیتم ها را در هر لحظه بعد از اینکه محصول را به سبد خرید اضافه کردند تغییر دهند.
یافتن اطلاعات پشتیبانی را سخت نکنید
در اپلیکیشن فروشگاهی ، UX عالی دقیقا با فراهم کردن خدمات پشتیبانی عالی گره خورده است. یک بخش بزرگ از خدمات پشتیبانی همیشه اطمینان حاصل کردن از این است که مشتریان بتوانند اطلاعات تماس آنلاین فروشنده را ببینند، چون آنها احتمالا سؤالات یا نظراتی دارند که می خواهند آنها را از طریق ایمیل یا تلفن با شما در میان بگذارند. ایجاد دسترسی آسان به این اطلاعات نیز یک روش افزایش اعتبار اپلیکیشن است.
اپلیکیشن Wayfair به ما نشان می دهد چگونه به آسانی اطلاعات تماس را نمایش دهیم، بنابراین خیال مشتری را راحت می کند و یک UX عالی با ارائه ی آسان اطلاعات تماس فراهم می کند. در صفحه ی حساب کاربری این برنامه ، مشتریان می توانند انتخاب کنند که از طریق ایمیل یا به صورت تماس مستقیم سوالات یا مشکلات موجود را به گوش مسئولین سایت برسانند و این تجربه ی شیرینی از اپلیکیشن برای خریداران فراهم می آورد.
توجه کنید که اطلاعات تماس چقدر به بالای صفحه نزدیک است، خریداران حتی لازم نیست برای یافتن آن به پایین صفحه اسکرول کنند.
این ظهور یک طراحی کاربردی است.
خریداران حق انتخاب دارند که چگونه با Wayfair تماس بگیرند – که البته این به اصول طراحی و دادن کنترل بیشتر به خریداران برای تجربه خوب آنها از اپلیکیشن باز می گردد.
طراحی اپلیکیشن فروشگاهی با اپلیکیشن های دیگر فرق می کند
در هیچ اپلیکیشن دیگری شما مجبور به طراحی به سبکی که مستقیما بر نرخ تبدیل مشتری تاثیر بگذارد نیستید ، این مسئله برای اکثر کسب و کارها اهمیت دارد که به خرید و فروش محصولات آنها باز می گردد. همین باعث می شود طراحی و UX (تجربه کاربری) برای اپلیکیشن های فروشگاهی نسبت به بقیه ی اپلیکیشن ها متفاوت تر باشد.
برخی از بهترین کارها برای دسکتاپ نیز کاربرد دارند ، مثل اطمینان از اینکه همه ی اطلاعات تماس ، همیشه و به آُسانی در دسترس باشند. به هر حال ، برخی از کارهایی که باید انجام شوند (مثل استفاده از صفحات با عمق زیاد) ممکن است در موبایل ضد و نقیض به نظر برسند ، چون صفحه ی موبایل کوچک تر است و کاربران به فرآیند سریع تری نیاز دارند.
چیزی که بیشترین اهمیت را دارد طراحی UX خوب برای موبایل است. زمانی که شروع به طراحی کنید به سرعت متوجه می شوید کدام ترفندها جواب می دهند و کدامشان خیر.
منبع: webdesignerdepot.com
دیدگاهتان را بنویسید