7 مورد از تکنیک های بازاریابی برتر برای سال 2019
هر ساله، فناوری جدید قابلیت های بازاریابی بزرگ تر و بهتری به وجود می آورد که می توان از آنها در پیاده سازی تکنیک های بازاریابی نیز استفاده کرد. در سال 2018 ، ما شاهد افزایش تعداد ربات های چت دارای هوش مصنوعی، تقویت تکنولوژی واقعیت افزوده ، واقعیت مجازی و مکانیزه سازی های بیشتر در بازاریابی بودیم.
امسال، ما نه تنها همه موارد بالا را داریم، بلکه همه آنها خیلی بهتر، سریع تر و هوشمندتر نیز شده اند. تازه باید چند نوآوری کاملا جدید را که هنوز وارد دنیای بازاریابی نشده اند را نیز به آنها اضافه کنیم.
برای سال جدید آماده اید؟ در مقاله امروز، من 7 مورد از تکنیک های بازاریابی که در سال 2019 باید بدانید تا بتوانید در جهان بازاریابی باقی بمانید و شکوفا شوید را معرفی خواهم کرد.
اجازه دهید شروع کنیم!
1- قیف های بازاریابی عمیق و پیچیده
اگر از کار کردن با بیش از 50 کسب و کار کوچک و فروشگاه های اینترنی یک چیز یاد گرفته باشم، این است:
قیف های اکثر افراد اصلا خوب نیستند.
این افراد یا اصلا نمی دانند قیف چیست (و وقتی به “تبدیلات هدف Google Analytics” اشاره می کنید دستپاچه می شوند)، یا می دانند قیف چیست، اما مهارت یا تجربه لازم برای توسعه و بهبود آن را ندارند.
در سال 2019، باید کاملا بر قیف بازاریابی خود تسلط داشته باشید ( باید بدانید چه موقع افراد وارد قیف می شوند، چه موقع در فرآیند قرار می گیرند و چه موقع تبدیل به مشتری می شوند) و همچنین باید بدانید که چگونه آن را بهبود دهید.
من متوجه هستم. قیف های بازاریابی باید ساده باشند. معمولا اینطور است که شما یک تبلیغ در صفحه فرود یا صفحه اصلی خود قرار می دهید، یا محتوای خود را ( با هدف خرید ) با یک کلید واژه سئو می کنید و مردم نیز یا جذب تبلیغ و محتوای شما می شوند، یا نمی شوند. به همین سادگی.
اما با پیشرفت های به وجود آمده در زمینه های جمع آوری اطلاعات، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، این فرآیند بیش از پیش پیچیده و شخصی سازی شده است.
در ادامه، مثالی از یک قیف بازاریابی مدرن را برای شما بیان می کنم:
- فرض کنید که وبسایت خود را آماده کرده اید: فرآیند هدفگذاری مجدد (retargeting) فیسبوک انجام شده است و گوگل آنالیتیکس با هدف “تبدیل به مشتری” تنظیم شده است.
- شخصی در گوگل در مورد روش های خلاص شدن از آکنه (جوش های ریز روی پوست) جستجو می کند و به واسطه رتبه بالای سایت شما در نتایج جستجو یا یکی از تبلیغاتتان وارد سایت شما می شود.
- آن شخص شروع به مطالعه مقاله شما می کند یا ویدئویی که قرار داده اید را مشاهده می کند، اما حواسش پرت می شود.
- شما یک تبلیغ هدفگذاری مجدد قرار داده اید تا آنها را متقاعد به بازگشتن به سایت و اتمام محتوا می کند.
- این دفعه ، فرد همه مقاله را می خواند/کل ویدئو را تماشا می کند، از چیزهایی که می شنود خوشش می آید و در لیست ایمیل شما ثبت نام می کند تا اطلاعات بیشتری در مورد آکنه از طریق شما به دست آورد. ( شاید یک مجموعه ویدئو به عنوان به روز رسانی محتوا فراهم کرده باشید ). یا اگر خوش شانس باشید، محصول شما را همان موقع خریداری می کند.
- آن فرد یک سری ایمیل دریافت می کند. حالا ، بسته به اینکه فرد کدام ایمیل ها را باز کند و روی کدام لینک ها کلیک کند، جریان ارسال ایمیل برای آن شخص هر لحظه بیشتر شخصی سازی می شود. شاید متوجه شوید که آن فرد به برطرف کردن آکنه برای زنان نوجوان علاقه دارد.
- ابزارهای تبلیغاتی شما به صورت خودکار تبلیغاتتان را برای آخر ماه افزایش می دهند، چون شما می دانید که مردم عمدتا چک حقوقی ماه را در آن بازه تاریخی می گیرند و پول لازم برای خرج کردن در اختیار دارند.
- بالاخره فرد چک حقوقش را دریافت می کند و در نهایت تصمیم می گیرد پول خود را صرف کرم آکنه شما بکند، چون اعتماد وی را به دست آورده اید و محتوایتان مستقیما به مشکل وی اشاره کرده است.
حالا متوجه شدید که قیف ها چقدر پیچیده و شخصی سازی شده هستند؟
تنظیم قیف بدون پیشرفت در هوش مصنوعی و داده های بزرگ و همچنین بدون بررسی های دقیق و با جزئیات امکان پذیر نیست. قیف های پیچیده ضرورتا چیز جدید و خاصی برای سال 2019 نیستند، اما به کارگیری و پیاده سازی آنها آسان تر از همیشه شده است ( به من اعتماد کنید، رقابت امروزه بر سر استفاده و پیاده سازی آنها است، احتمالا تا الان متوجه شده اید).
2- بهینه سازی وبسایت برای گوشی های همراه
یکی از مهم ترین بخش های قیف بازاریابی، وبسایت است ( جایی که فروش انجام می شود). در چند سال اخیر، چیزهای زیادی در دنیای طراحی وبسایت تغییر کرده اند.
اگر در پنج سال اخیر در جریان تکنیک های بازاریابی بوده اید، پس حتما شنیده اید که بهینه سازی وبسایت برای گوشی های همراه بسیار مهم است. این حرف هنوز هم صادق است. در واقع، از همیشه صادق تر.
می پرسید چرا؟
چون در 26 ام ماه مارس 2018، گوگل ، ایندکس نسخه موبایلی (ریسپانسیو) وب سایت ها را در اولویت قرار داد. یعنی اینکه، گوگل سایت شما را عمدتا بر اساس میزان بهینه سازی شدن آن برای موبایل رتبه بندی می کند.
پس، اگر تا الان سایت خود را برای موبایل بهینه سازی نکرده اید هیچ اشکالی نداشت. مسلما این امر بر تبدیلات مشتری از طریق موبایل تاثیر منفی می گذاشت، اما گوگل رتبه بندی شما را به این خاطر تغییر نمی داد. اما حالا، اگر هنوز سایتتان را برای موبایل بهینه سازی نکرده اید، ولی رقیبان شما این کار را انجام داده اند، پس بدانید که رقبایتان جلو افتاده اند و رتبه شما در نتایج جستجوی گوگل کاهش یافته است.
اما این همه موضوع نیست. مهم تر از آن، موضوعات زیر هستند:
- از سال 2016 تا 2017، درصد بازدیدها از طریق گوشی های تلفن همراه در ایالات متحده، 57 الی 63 درصد افزایش یافته است.
- در سال 2017، تقریبا 60% از فروشگاه های آنلاین در سراسر جهان از طریق موبایل تشکیل شده اند. تخمین زده شده است که این رقم تا سال 2021 به 72.9% افزایش خواهد یافت.
بنابراین بهینه سازی برای موبایل بسیار مهم است. اما بهینه سازی واقعا به چه معنا است؟
خب، فقط گرفتن تاییدیه از تست بهینه سازی موبایل گوگل کافی نیست. شما باید خرید کردن از سایت خودتان از طریق گوشی هوشمند را تست کنید. این خرید باید حس خوب و بدون نقصی داشته باشد، در غیر این صورت مطمئن باشید میزان زیادی از فروش شما کاهش خواهد یافت.
3- سرعت یک ثانیه ای سایت موبایلی
اگر سرعت بالا آمدن سایت شما خیلی کند باشد، آنگاه تجربه کاربری خوب درون سایت اصلا به چشم نمی آید.
آنتونی چاوز (مدیر بخش محصولات Google Ads) ادعا کرده است که اگر سرعت بالا آمدن سایت کند باشد، بیش از نیمی از تمام کاربران گوشی های هوشمند از آن سایت خرید انجام نمی دهند. او زمان دقیقی برای بالا آمدن سایت بیان نکرد، اما در نظر گرفتن کمتر از 1 ثانیه برای بالا آمدن صفحه، معیار خوبی برای طراحی سایت است.
اگر گفته های آنتونی از نظر شما دلیل کافی برای افزایش سرعت بالا آمدن سایتتان در سال 2019 نیست، پس شاید معیار جدید گوگل که از 9 جولای 2018 برای به روز رسانی سرعت بالا آمدن سایت ها منظور شد و شروع به کاهش رتبه سایت های کند کرد، برای شما کافی باشد. معیار جدید آنها به این صورت است: ” محتوایی که سرعت بارگذاری اش خیلی کند باشد، هم برای رایانه های شخصی و هم برای گوشی های همراه عملکرد ضعیفی در پی خواهد داشت”.
آنها زمان دقیقی برای بارگذاری شدن محتوا ارائه ندادند. اما بسیاری از حرفه ای های سئو معتقد هستند که هر زمانی بیش از 2 ثانیه، می تواند بر رتبه بندی سایت شما تاثیر منفی بگذارد.
با این حساب، برای یک کاربر موبایل با درجه صبر متوسط، 2 ثانیه زمان خیلی زیادی است. به همین دلیل من توصیه می کنم که معیار طراحی خود را روی یک ثانیه تنظیم کنید.
4- تبلیغات اینستاگرام، تبلیغات گوگل و تبلیغات فیسبوک
تا الان در مورد آخرین مرحله قیف ها(یعنی وبسایت) و سئو صحبت کردیم. اما تبلیغات نیز مسلما از جمله تکنیک های بازاریابی مهم در سال 2019 هستند.
- اینستاگرام به لطف استوری هایش با سرعت سرسام آوری در حال رشد است. استوری ها به کاربران اجازه می دهند که مشابه اسنپ چت، قطعات ویدئویی کوتاه با دیگران به اشتراک بگذارتدو به طور دقیق، تعداد کاربران فعال در سال 2017 به میزان 28.9% و در سال 2018 به میزان 13.1% افزایش یافته است. مهمتر اینکه، تبلیغات آنها در حال حاضر بسیار ارزان قیمت است (اما با سرعت زیادی در حال افزایش است). به طور میانگین هزینه پرداخت به ازای هر کلیک 0.7 تا 0.8 دلار است.
- صرف هزینه تبلیغات در گوگل هر سال افزایش یافته و در سال 2018 تا 40 درصد افزایش داشته است. صرف هزینه تبلیغات در اینستاگرام در همین مدت به میزان سرسام آور 177% افزایش یافته است.
- برند Google AdWords به Google Ads تغییر یافته است – امروزه Google Ads دارای واسط کاربر پسند تر واستفاده ساده تر بوده و از ویژگی یادگیری ماشینی برخوردار است (یعنی تبلیغات جستجوی واکنشی که به شما اجازه می دهند تبلیغی ایجاد کنید که متناسب با جستجوی کاربر بوده و در نتیجه بتوانید محتوای متنی و پیغام های شخصی سازی شده بیشتری برای مشتریان خود ایجاد کنید) که همه این ویژگی ها باعث بهتر شدن و افزایش نرخ تبدیل به مشتری شده اند.
چیزی که می خواهم بگویم این است:
اینستاگرام در حال حاضر یک پلتفرم با پتانسیل و فرصت های بزرگ است، به خصوص برای فروشگاه های اینترنتی که اتکای زیادی به تصاویر محصولات خود دارند. Google Ads نیز امروزه به آسانی قابل استفاده است. دیگر بهانه ای برای تست نکردن تبلیغات خود ندارید، البته اگر تا الان آنها را تست نکرده باشید.
5- ویدئوهای محصولات، ویدئوهای دمو و ویدئوهای توضیحی
یکی دیگر از تکنیک های بازاریابی مرسوم در طول چند سال اخیر، افزایش تعداد ویدئوها بوده است. این منطقی است – با توجه به گزارش ارائه شده توسط سیسکو، ترافیک ویدئویی تا سال 2021، 81% از کل ترافیک اینترنت را تشکیل خواهد داد. این میزان در سال 2016 به 73% رسید.
رقم خیلی بزرگی است!
اما چه چیزی باعث شد که در سال 2019 ویدئو را به عنوان یکی از تکنیک های بازاریابی معرفی کنم؟
همانند تبلیغات، پیشرفت های حاصله در فناوری ویدئویی نیز باعث شده اند که کار با ویدئوها آسان تر از همیشه شود. مهم تر اینکه، برخی از شرکت های بزرگ تمام تلاش خود را روی این گذاشته اند که به عنوان بخشی از استراتژی قیف بازاریابی خود، ویدئوهای زیبا و کاربر پسند ایجاد کنند.
- فیسبوک در ماه آگوست سال 2017 خدمات تقاضای ویدئویی خود با نام Facebook Watch را منتشر کرد. یک سال بعد (در آگوست 2018)، این خدمات در سطح جهانی منتشر شد و فقط در ایالات متحده، میزان استفاده آن به بیش از 50 میلیون کاربر در ماه رسید.
- یوتیوب نیز در مقابل، پروژه اورجینال خودش را با نام Creator Studio (مکانی که می توانید در آن ویدئوی خود را آپلود، ویرایش و منتشر کنید) را به روز رسانی کرد. مسلما یوتیوب در این به روز رسانی، با بهره گیری از بررسی ها و منابع شخصی سازی پیشنهادی، ایجاد و اشتراک گذاری ویدئو را تسهیل کرده تا شما بتوانید نیازهای کانال خاصی که در آن فعالیت دارید را بهتر درک کنید و محتوای متناسب با آن ایجاد کنید.
- امروزه در نتایج جستجوی گوگل خیلی بیشتر از قبل ، نتایج ویدئویی نمایش داده می شوند، این بدان معنا است که ویدئو نیز به لیست نکات سئو اضافه شده است.
تازه هنوز به واقعیت مجازی و تاثیر به سزایی که بر بازاریابی ویدئو دارد اشاره نکرده ام. اما هنوز از نظر واقعیت مجازی زیاد پیشرفت نکرده ایم، بنابراین این موضوع را بعدا بررسی می کنیم(مثلا شاید برای تکنیک های بازاریابی در سال 2020).
پس، چگونه قصد دارید بازاریابی ویدئو را در ترکیب بازاریابی خود پیاده سازی کنید؟
بازاریابی ویدئو لازم نیست به صورت روزانه، هفتگی یا حتی ماهانه انجام شود. می توان آن را خیلی ساده به ویدئوهای محصولات، دموها یا ویدئوهای توضیحی تقسیم کرد. در واقع، این سه نوع ویدئو، مرسوم ترین انواعی هستند که کسب و کارها تا اواخر سال 2018 تولید کرده اند(نمودار زیر را بررسی کنید).
6- شخصی سازی ایمیل مارکتینگ و هوش مصنوعی
بازاریابی ایمیلی از زمانی که ایمیل در دهه 90 بسیار محبوب شد، تبدیل به یکی از اجزای جدا ناپذیر تکنیک های بازاریابی آنلاین شده است. ولی هنوز که هنوز است ، ایمیل یکی از بزرگ ترین کانال های بازگشت سرمایه(ROI) می باشد که دارای پتانسیل بازگشت درآمد 3800 درصدی (یعنی بازگشت 38 دلار به ازای هر 1 دلار سرمایه) است.
خب ، در سال 2019 چه چیز جدیدی به بازاریابی ایمیلی اضافه شده است؟
همانطور که در مثال قیف بازاریابی پیچیده ای که در اول مقاله بیان کردم مشاهده کردید، شما می توانید و باید ایمیل های بسیار شخصی سازی شده را (شخصی سازی شده بر اساس ایمیل هایی که مشتریان شما باز می کنند، محصولاتی که خریداری می کنند و لینک هایی که در ایمیل های ارسالی از طرف شما روی آنها کلیک می کنند و غیره) به لیست ایمیل خود اضافه کنید.
مدتی است که می توانید با بهره گیری از روش های هوش مصنوعی جدید مانند Albert exists ، تست A/B انجام دهید، ایمیل ها را شخصی سازی کنید و با استفاده از نرم افزار وارد فاز چند کانالی شوید. (Albert یک هوش مصنوعی بازاریابی دیجیتال است که چیزهایی مانند هدفیابی مخاطب، بودجه بندی، آزمایش و بهینه سازی تبلیغات و غیره را انجام می دهد).
دیگر لازم نیست که به خودتان زحمت دهید و این کارها را انجام دهید – رایانه ها این کارها را خیلی بهتر و سریع تر انجام می دهند.
هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی هنوز در دوران اولیه خود به سر می برند، اما در نهایت برای کسب و کارهای کوچکی مثل من و شما به مرحله بهره برداری خواهند رسید و بسیار مقرون به صرفه خواهند بود.
7- صفحات و گروه های اصلی محتوایی
در انتهای بحث تکنیک های بازاریابی سال 2019 ، توجه شما را به یکی از روش های بازاریابی مورد علاقه خودم جلب می کنم: بازاریابی محتوا.
بازاریابی محتوا فوق العاده است! این بازاریابی باعث میلیون ها بازدید ماهانه در سایت ها و میلیاردها تومان خرید مشتریان آنها و از این قبیل کارهای مهم و حیاتی می باشد. پتانسیل و قابلیت ایجاد وفادارای به برند در این بازاریابی، بیش از هر استراتژی بازاریابی دیگر است – برای اینکه در محتوا بتوانید موفق باشید، باید اصیل باشید و ارزش زیادی در محتوای خود ایجاد کنید.
در واقع، از شما می خواهم که بازاریابی محتوا را به عنوان یک “استراتژی بازاریابی” در نظر نگیرید. بازاریابی محتوا در واقع اصل و جوهره بازاریابی است. این بازاریابی برای ترکیبات و سیستم های بزرگ بازاریابی ضروری است و می توان از آن تقریبا در هر استراتژی بازاریابی ای استفاده کرد (از تبلیغات کلیکی گرفته تا ایمیل، شبکه های اجتماعی یا حتی رویدادهای شخصی).
اما تعریف از سلیقه شخصی من دیگر کافی است. چرا در سال 2019، تکنیک بازاریابی محتوا خیلی با کیفیت تر شده است؟
جدای از سطح همیشه در حال افزایش رقابت (بیش از 2.5 میلیون پست وبلاگی در هر روز فقط در ورد پرس منتشر می شوند)، شما با شرکت هایی مانند گوگل و فیسبوک نیز مواجه هستید. این غول ها نیز در حال تلاش برای تولید محتوای قوی تر و با کیفیت تر هستند.
منظورم این است:
- از وقتی گوگل به روز رسانی الگوریتم پاندا را در سال 2011 انجام داد (همان به روز رسانی که محتوای بی کیفیت را جریمه می کرد)، آنها در حال تقویت و بهبود الگوریتم خود هستند تا بتوانند کیفیت محتواهای موجود را بیش از پیش افزایش دهند.
به روز رسانی گوگل در آگوست 2018 به نظر می آید که این ایده را بیش از پیش تقویت کرده است. اگرچه هیچکس دقیقا نمی داند چه عناصری در این به روز رسانی اضافه شده اند، اما رابطه مستقیمی بین محتوای بی کیفیت و کاهش رتبه بندی جستجو وجود دارد.
به طور دقیق، آنها در توییتر اعلام کردند که برای کاهش رتبه جستجو و همچنین برای تشخیص محتوای عالی و با کیفیت هیچ قانون خاص و ثابتی وجود ندارد.
- در دسامبر سال 2017 ، فیسبوک شروع به مبارزه با پست های “دام کلیک” کرد ( این پست ها کاربر را به سمت محتواهای بی کیفیت سوق می دادند). در سال 2018 ، زاکربرگ این اقدام خود در راستای تولید محتوای با کیفیت را بهبود بخشید و اعلام کرد: “یکی از بزرگ ترین اهداف ما برای سال 2018 این است که اطمینان حاصل کنیم زمان هر شخص در فیسبوک به بهترین شکل و مفید سپری شود”.
بنابراین، محتوای با کیفیت نه تنها به شما کمک می کنند که در گوگل رتبه بهتری به دست آورید، بلکه همچنین باعث می شوند پست های شما در سایت های شبکه اجتماعی مانند فیسبوک نیز بیشتر به نمایش در آمده و تعامل بیشتری از طرف کاربران به دست آورید.
در این راستا، یکی از کارهایی که می توانید انجام دهید ایجاد “صفخات پایه ای” است. صفحات پایه ای، صفحاتی در سایت شما هستند که معمولا تعداد کلمات محتوای درون آنها 2000 کلمه یا بیشتر است و در مورد یک موضوع خاص، هر اطلاعات مفیدی که کاربر ممکن است نیاز داشته باشد را پوشش می دهند و در واقع یکی از ستون های وبسایت شما به حساب می آیند.
علاوه بر این، می توانید از تاکتیکی که من آن را “دسته بندی محتوا” می نامم استفاده کنید. در این تاکتیک، شما مجموعه ای از مقاله های مرتبط با موضوع صفحه پایه ایجاد می کنید.
برای مثال، من یک صفحه پایه با موضوع 10 ترفند عالی برای افزایش بازدید یوتیوب ایجاد کرده ام که اگر روی لینک آن کلیک کنید می توانید آن را مشاهده کنید.
این صفحه تنها یک ماه پس از انتشار ، به خاطر کلید واژه متمرکزش رتبه شماره 1 گوگل را به دست آورد (با عبارت “افزایش بازدید یوتیوب).
دلایل زیادی برای این امر وجود دارند (اعتبار برند سایت من، ارتباط موضوعی و تکنیک های سئو)، اما دو دلیل اصلی عبارتند از:
- من دسته ای از صفحات فرعی ایجاد کرده ام که در آنها محتوای مرتبط با این موضوع پوشش داده شده اند، مثلا ” 25 ترفند جذب ترافیک بیشتر به سایت” که درون این صفحات فرعی لینکی به سمت صفحه پایه من وجود دارد.
- این مقاله از همه اعمال مهم و ضروری محتوا نویسی که در طول مدت 3 سال نویسندگی و سئو آموخته ام برخوردار است، از جمله این عوامل می توان به جملات / پاراگراف های کوچک، تصاویر زیاد، اطلاعات موثق، اسکرین شات هاو غیره اشاره کرد.
یک راهنمای رایگان برای استفاده از تکنیک های بازاریابی در سال 2019
حالا از 7 نکته ای که باید در سال جدید روی آنها تمرکز کنید تا بتوانید بازاریابی خود را ارتقاء دهید و باعث رشد کسب و کار خود شوید، آگاهی دارید.
اما آیا واقعا می دانید که چگونه باید آنها را پیاده سازی کنید؟ اگر نه، مقاله هایی که با عنوان راهنمای پیاده سازی تکنیک های بازاریابی در سال 2019 منتشر شده اند را مطالعه کنید. این مقاله ها کمک خوبی در اجرای هرچه بهتر تکنیک های جدید بازاریابی به شما می کنند. نوآوری کلید پیشرفت است. بدون نوآوری، کسب و کار شما نابود خواهد شد.
دیدگاهتان را بنویسید